Hoe je als kind gestraft bent, werkt door in je patronen. 

Patronen in het hier en nu als je gewezen wordt op wat niet bevalt, werkt of kan…

Hoe ben jij zelf vroeger gestraft❓
En als je kinderen hebt – hoe geef jij dan jouw grenzen aan❓

Ik heb een tijd in Engeland op school gezeten. Streng onderwijs met een streng regime. 
Management by fear. Externe sturing met direct effect. Iedereen deed braaf wat gevraagd werd.
Logisch want je wilt natuurlijk voorkomen dat je geslagen wordt met de riem… 
❗In dit conditioneringsproces leer je gehoorzamen. Niet nadenken.
❗In dit conditioneringsproces leer je volgen. Niet leiden.
❗In dit conditioneringsproces leer je over macht. Niet over evenwaardigheid.

Je helpt kinderen en (en volwassenen) als je stilstaat bij de grens zelf. Als je vanuit verbinding nieuwsgierig bent.
Wat maakt dat die grens er is? 
Is de grens hard of zacht?
Welke vaardigheden hebben we hier te ontwikkelen zodat we beiden onze verantwoordelijkheid kunnen nemen? 
Wat is aan mij en wat is aan jou? 
Wat kan al en wat nog niet? 

Dit draagt bij aan het intrinsieke leerproces en kost tijd. Tijd omdat het hand in hand gaat met de sociale-, emotionele- en cognitieve ontwikkeling.

Dit intrinsieke leerproces draagt ook bij aan patronen:
🌱In dit leerproces leer je over respect
🌱In dit leerproces leer je over grenzen en wensen
🌱In dit leerproces leer je over de dialoog 
🌱In dit leerproces leer je over oorzaak en gevolg
🌱In dit leerproces leer je over ik – jij – wij

Welke patronen laat jij ontstaan? En van welke patronen wil je misschien wel heel graag afscheid nemen? Het kàn en soms heb je daar wat spiegels bij nodig.
.

Open chat
Heb je een vraag?